Psichologinės pagalbos paskirtis: prevencinėmis priemonėmis stiprinti mokinių psichologinį atsparumą ir psichikos sveikatą, skatinti saugios ir palankios ugdymuisi aplinkos gimnazijoje kūrimą, padėti mokiniams, mokytojams, kitiems švietimo įstaigos darbuotojams atgauti dvasinę darną, gebėjimą gyventi ir mokytis, aktyviai bendradarbiaujant su jų tėvais (globėjais, rūpintojais).
Psichologo veiklos sritys:
1. Įvertinimas: mokinio asmenybės ir ugdymosi problemų, galių ir sunkumų nustatymas, psichologinis mokinio įvertinimas atliekant pirminį specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimą;
2. Konsultavimas: tiesioginio poveikio mokiniui, turinčiam asmenybės ir ugdymosi problemų (taip pat ir smurtą patyrusiam ar smurtavusiam) būdų numatymas ir psichologinio konsultavimo technikų taikymas, bendradarbiavimas su tėvais (globėjais, rūpintojais), mokytojais, kitais švietimo įstaigos darbuotojais ir kitais su mokinio ugdymu susijusiais asmenimis, rekomendacijų jiems teikimas, jų konsultavimas;
3. Švietimas: mokinių, tėvų (globėjų, rūpintojų), mokytojų švietimas vaiko raidos psichologijos, pedagoginės ir socialinės psichologijos klausimais;
4. Psichologinių problemų prevencija: psichologinių problemų prevencijos poreikio įvertinimas (Mokyklos bendruomenės grupių tyrimas), prevencinių priemonių bei programų rengimas ir įgyvendinimas, psichologinių krizių prevencija, intervencija ir postvencija.
Pagalba progimnazijoje mokiniui teikiama, kai kreipiasi:
– mokinys (savarankiškai; neturint 16 metų, gaunamas tėvų sutikimas);
– mokinio tėvai (globėjai, rūpintojai);
– mokytojai, gavę mokinio tėvų (globėjų, rūpintojų) sutikimą;
– Vaiko teisių apsaugos tarnyba.
Mokyklos psichologas skiria pusę savo darbo laiko (20 val.) tiesioginiams ryšiams su psichologinės pagalbos gavėjais, likusiu darbo laiku (20 val.) tvarko mokinių įvertinimų duomenis, dokumentus, rengia rekomendacijas, prevencines programas, ruošiasi konsultacijoms, paskaitoms, tobulina profesinę kvalifikaciją. Šių darbų atlikimo vietą derina su mokyklos administracija. (Pagal LR ŠMM įsakymą „Dėl psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 2017 m. rugpjūčio 30 d. Nr. V-1215 ir LR ŠMM įsakymą „Dėl mokyklos psichologo bendrųjų pareiginių nuostatų“ 2005 m. liepos 22 d. Nr. ISAK-1548).
Pastaba: Kviečiame mokinių tėvelius psichologės konsultacijoms registruotis iš anksto per Mano dienyną (parašyti psichologei laiškelį).
Pagrindinis mokyklos socialinio pedagogo veiklos tikslas – padėti įgyvendinti vaiko ir mokinio teisę į mokslą, užtikrinti jo saugumą mokykloje bei sudaryti prielaidas pozityviai vaiko ir mokinio socializacijai ir pilietinei brandai.
Mokyklos socialinis pedagogas vykdo šias funkcijas:
1. vertina socialinės pedagoginės pagalbos vaikui ir mokiniui poreikius (kartu su kitais specialistais), esant būtinybei gali lankytis pamokose, neformaliojo ugdymo ir kitose veiklose;
2. konsultuoja vaikus ir mokinius, jų tėvus (globėjus, rūpintojus), mokyklos bendruomenę socialinių pedagoginių problemų sprendimo, socialinės pedagoginės pagalbos teikimo klausimais;
3. dalyvauja sprendžiant krizinius atvejus mokykloje, ugdymo ir socialinių įgūdžių problemas;
4. numato socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikui ir mokiniui būdus bei formas bendradarbiaudamas su mokytojais, klasių vadovais, tėvais (globėjais, rūpintojais), kitais specialistais, švietimo pagalbos įstaigomis, kitais su vaiku ir mokiniu dirbančiais asmenimis, socialinių paslaugų ir sveikatos priežiūros įstaigomis, teisėsaugos institucijomis, socialiniais partneriais;
5. šviečia mokyklos bendruomenę socialinės pedagoginės pagalbos teikimo, mokyklos nelankymo ir kitų neigiamų socialinių reiškinių prevencijos, pozityviosios socializacijos klausimais, nuolat tobulina savo kompetencijas;
6. inicijuoja ir įgyvendina prevencines veiklas bei socialinio ugdymo projektus kartu su mokyklos Vaiko gerovės komisija ir mokyklos savivaldos grupėmis, ugdant vaikų ir mokinių gyvenimo įgūdžius;
7. atlieka aktualius socialinius pedagoginius tyrimus mokykloje, atsižvelgdamas į mokyklos bendruomenės poreikius (prioritetus, strateginį ir metinį veiklos planus);
8. renka, kaupia ir analizuoja informaciją, reikalingą vaikų ir mokinių problemoms spręsti, bendradarbiaudamas su mokyklos bendruomene, esant būtinybei – su kitomis institucijomis;
9. rengia ir skleidžia informaciją apie socialinę – pedagoginę pagalbą;
10. tvarko ir pildo darbo dokumentus (konsultacijų žurnalą ir kitus reikiamus dokumentus);
11. planuoja ir derina su mokyklos direktoriumi metinės veiklos prioritetus ir pagal juos rengia savo veiklos programą mokslo metams.
12. Mokyklos socialinis pedagogas atsako už kokybišką savo funkcijų vykdymą, korektišką gautų duomenų panaudojimą ir informacijos konfidencialumą, vaikų ir mokinių saugumą teikiant socialinę pedagoginę pagalbą.
Tikslas:
Sudaryti sąlygas sėkmingai specialiųjų poreikių vaikų, ir vaikų, turinčių kalbos ir komunikacijos sutrikimų, integracijai į mokyklos bendruomenę, užtikrinti pilnavertį šių vaikų poreikių tenkinimą ugdymo procese.
Uždaviniai:
- Tirti mokinių kalbą, nustatyti kalbos, kalbėjimo bei komunikacijos sutrikimus;
- Sudaryti kalbėjimo ir kalbos sutrikimų šalinimo programas;
- Taisyti mokinių kalbos bei kalbėjimo trūkumus;
- Bendradarbiauti su mokytojais, kurių klasėse yra sutrikusios kalbos mokinių;
- Konsultuoti mokinių tėvus.
Mokyklos logopedas:
- Teikia specialiąją pedagoginę pagalbą mokiniams, turintiems kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus;
- Ištiria ir įvertina mokinių kalbą, nustato kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus, jų pobūdį;
- Padeda mokiniams įveikti kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus;
- Numato korekcijos būdus ir priemones, siekiant užkirsti kelią galimoms mokymosi negalėms (rašymo ir skaitymo sunkumams) atsirasti;
- Organizuoja individualias ir grupines pratybas;
- Rengia individualias konsultacijas tėvams, pedagogams dėl kalbos sutrikimų šalinimo;
- Konsultuoja mokytojus, mokinių tėvus (globėjus) ir kitus asmenis, kurie dalyvauja mokinio ugdymo procese, logopedinės pagalbos teikimo klausimais;
- Dalyvauja vaiko gerovės komisijos veikloje bei palaiko ryšį su Radviliškio pedagogine psichologine tarnyba (PPT);
Konsultacijos tėvams vyksta antradieniais, ketvirtadieniais 9.00- 9.30
Logopedė
Tikslas:
Sudaryti sąlygas sėkmingai specialiųjų poreikių vaikų, ir vaikų, turinčių kalbos ir komunikacijos sutrikimų, integracijai į mokyklos bendruomenę, užtikrinti pilnavertį šių vaikų poreikių tenkinimą ugdymo procese.
Uždaviniai:
- Tirti mokinių kalbą, nustatyti kalbos, kalbėjimo bei komunikacijos sutrikimus;
- Sudaryti kalbėjimo ir kalbos sutrikimų šalinimo programas;
- Taisyti mokinių kalbos bei kalbėjimo trūkumus;
- Bendradarbiauti su mokytojais, kurių klasėse yra sutrikusios kalbos mokinių;
- Konsultuoti mokinių tėvus.
Mokyklos logopedas:
- Teikia specialiąją pedagoginę pagalbą mokiniams, turintiems kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus;
- Ištiria ir įvertina mokinių kalbą, nustato kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus, jų pobūdį;
- Padeda mokiniams įveikti kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus;
- Numato korekcijos būdus ir priemones, siekiant užkirsti kelią galimoms mokymosi negalėms (rašymo ir skaitymo sunkumams) atsirasti;
- Organizuoja individualias ir grupines pratybas;
- Rengia individualias konsultacijas tėvams, pedagogams dėl kalbos sutrikimų šalinimo;
- Konsultuoja mokytojus, mokinių tėvus (globėjus) ir kitus asmenis, kurie dalyvauja mokinio ugdymo procese, logopedinės pagalbos teikimo klausimais;
- Dalyvauja vaiko gerovės komisijos veikloje bei palaiko ryšį su Radviliškio pedagogine psichologine tarnyba (PPT);
Konsultacijos tėvams vyksta pirmadieniais 9.00 – 10.00
Specialioji pedagogė
Specialiosios pedagoginės pagalbos tikslas – didinti specialiųjų ugdymosi poreikių mokinių ugdymosi veiksmingumą, siekiant mokinio asmeninės pažangos.
Specialioji pedagogė:
- Atlieka pradinį ir pakartotinį pedagoginį mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, vertinimą;
- Teikia pagalbą mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių bei užtikrina specialiosios pedagoginės pagalbos efektyvumą progimnazijoje;
- Veda grupines (2-4 mokinai), individualias (1 mokinys) specialiojo pedagogo pratybas, atsižvelgiant į mokinio gebėjimus, galias bei rekomendacijas;
- Padeda mokiniams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, įsisavinti lietuvių kalbos bei matematikos mokomąją medžiagą, pasiekti geresnių mokymosi rezultatų;
- Konsultuoja mokytojus, kitus pagalbos mokiniui specialistus, mokinių tėvus (globėjus, rūpintojus) specialiųjų poreikių mokinių ugdymo klausimais;
- Dalyvauja Vaiko gerovės komisijos veikloje.
KAS IR KAIP ĮVERTINA SPECIALIUOSIUS UGDYMOSI POREIKIUS?
- Į specialųjį pedagogą ar į mokyklos VGK (vaiko gerovės komisiją) kreipiasi klasės vadovas (mokytojas, tėvai), pastebėję, kad mokiniui kyla sunkumų įsisavinant bendrąsias ugdymosi programas.
- Gavus mokinio tėvų sutikimą, jo pasiekimai apsvarstomi mokyklos VGK ir, esant reikalui, kreipiamasi į pedagoginę psichologinę tarnybą (PPT) dėl išsamesnio mokymosi sunkumų įvertinimo.
- Mokinio gebėjimų vertinimą PPT koordinuoja mokyklos specialusis pedagogas.
- Į PPT registruoti vaiką dėl kompleksinio pedagoginio ir psichologinio gebėjimų vertinimo gali ir tėvai (globėjai).
Specialiojo pedagogo pagalba mokiniui skiriama tik gavus pedagoginės – psichologinės tarnybos rekomendacijas. Visa informacija, gauta tyrimo metu, yra konfidenciali. Mokiniui pakeitus ugdymo įstaigą, dokumentai, susiję su specialiuoju ugdymu, kitai mokyklai yra perduodami tik gavus raštišką tėvų sutikimą.
Konsultacijos tėvams vyksta pirmadieniais 9.00 – 10.00
KARJEROS SPECIALISTO PAREIGYBĖS APRAŠYMAS
PAREIGYBĖ
- Karjeros specialistas.
- Pareigybės lygis – A2.
- Karjeros specialistas tiesiogiai pavaldus progimnazijos direktoriui.
SPECIALŪS REIKALAVIMAI ŠIAS PAREIGAS EINANČIAM SPECIALISTUI
- Specialistas, einantis šias pareigas, turi atitikti šiuos specialiuosius reikalavimus:
-
- turėti ne žemesnį kaip aukštąjį universitetinį išsilavinimą su bakalauro kvalifikaciniu laipsniu ar jam prilygintu išsilavinimu;
- būti nepriekaištingos reputacijos, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme; laikytis Pedagogų etikos kodekso;
- išmanyti Lietuvos Respublikos darbo kodeksą, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą, progimnazijos nuostatus, progimnazijos darbo tvarkos taisykles, darbo ir priešgaisrinės saugos instrukcijas ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius mokinių ugdymą ir pedagogo darbą;
- turėti skaitmeninio raštingumo kompetenciją, apibrėžtą Reikalavimų mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų skaitmeninio raštingumo programos apraše[1].
- būti išklausęs specialiosios pedagogikos ir specialiosios psichologijos kursus (arba studijų metu yra išklausęs ne mažesnės apimties (60 valandų) kursą) pedagogams;
- taikyti taisyklingos lietuvių kalbos, kalbos kultūros normų reikalavimus, sklandžiai ir argumentuotai dėstyti mintis žodžiu ir raštu;
- pasitikrinti sveikatą ir turėti galiojančią Asmens medicininę knygelę;
- turėti galiojantį privalomųjų higienos įgūdžių ir pirmosios pagalbos mokymų pažymėjimą;
- būti susipažinęs su ugdymo karjerai sritį reglamentuojančiais teisės aktais, gebėti organizuoti ir analizuoti ugdymo karjerai, mokymo(si) procesą, tirti ir kurti savo veiksmingas ugdymo(si) strategijas, rengti ugdymo karjerai projektus, skleisti gerąją darbo patirtį;
- gebėti užtikrinti ugdomų mokinių saugumą, emociškai saugią ugdymosi aplinką, reaguoti į smurtą ir patyčias pagal progimnazijos nustatytą tvarką.
ŠIAS PAREIGAS EINANČIO SPECIALISTO FUNKCIJOS
Šias pareigas einantis darbuotojas vykdo šias funkcijas:
-
- skatina mokinius pažinti savo asmenybės savybes, interesus, gabumus, įgūdžius ir jų sąsajas su karjera;
- sudaro sąlygas visiems mokiniams įgyti naujų ir ugdyti turimas karjeros kompetencijas: žinias, gebėjimus ir nuostatas apie save, mokymosi, saviraiškos ir darbo galimybes, karjeros sprendimų priėmimą, karjeros planavimą, derinimą su kitomis gyvenimo sritimis ir realizavimą; bei užtikrina karjeros kompetencijų ugdymo ilgalaikį poveikį bei tęstinumą; ugdo mokinių kompetencijas, kurios leistų sėkmingai (kryptingai) vystyti (plėtoti) savo karjerą;
- plėtoja supratimą apie darbo galimybes ir karjerą, gilina gebėjimą analizuoti darbo rinkos padėtį;
- ugdo pozityvią nuostatą mokymosi ir darbo (karjeros) atžvilgiu;
- skatina gebėjimus sieti savo mokymosi rezultatus, kompetencijas, gabumus ir interesus su karjeros pasirinkimais;
- ugdo gebėjimus kelti gyvenimo ir karjeros tikslus, spręsti karjeros vystymo (plėtojimo) klausimus, priimti ir įgyvendinti karjeros sprendimus;
- padeda mokiniui stiprinti savo sąmoningumą, motyvaciją ir atsakomybę už sprendimus;
- teikia kokybiškas ir prieinamas karjeros paslaugas (ugdymo karjerai, karjeros konsultavimo, karjeros informavimo), profesinio veiklinimo paslaugas mokyklos mokiniams.
- Svarbiausios konkrečios veiklos yra:
- teikti asmenines ir grupines konsultacijas karjeros klausimais mokiniams,
- vesti ugdymo karjerai kursą ar užsiėmimus,
- organizuoti profesinį veiklinimą (pasitelkiant informacines sistemas ir kitas priemones – pažintinius vizitus, renginius, ekskursijas, susitikimus su švietimo įstaigų atstovais, darbdaviais ir kitais asmenimis),
- teikti karjeros planavimui bei vystymui (plėtojimui) reikalingą informaciją mokiniams ir kitai mokyklos bendruomenei,
- supažindinti mokinius su informacija apie tos pačios ir aukštesnės pakopos studijas, švietimo teikėjus ir jų vykdomas mokymo ir studijų programas, priėmimo taisykles,
- supažindinti su profesinės veiklos ir užimtumo sritimis, darbo rinka ir jos pokyčių prognozėmis (kvalifikacijų paklausa, atlyginimais),
- organizuoti ir koordinuoti karjeros paslaugų sistemos veiklą ir plėtojimą savo mokykloje, įgyvendinti ugdymo karjerai programą,
- išsiaiškinti mokyklos bendruomenės poreikius, susijusius su karjeros paslaugų teikimu,
- sudaryti metinį karjeros paslaugų planą ir koordinuoti jo įgyvendinimą. Remdamiesi bendrais karjeros paslaugų sistemos tikslais ir uždaviniais, rekomendacijomis bei konkrečios mokyklos poreikiais karjeros specialistas su direktoriaus pavaduotoja ugdymui parengia karjeros paslaugų teikimo planą, kuriame suformuluojami trumpesnio ir ilgesnio periodo karjeros paslaugų plėtojimo tikslai ir uždaviniai gimnazijoje,
- teikti konsultacijas kitiems mokyklos mokytojams, specialistams ir administracijos atstovams, padedant jiems integruoti ugdymą karjerai į jų dalykus ir užtikrinti kokybišką karjeros paslaugų teikimą mokiniams;
- koordinuoti ir vykdyti karjeros paslaugų kokybės užtikrinimą ir stebėseną savo mokykloje.
Karjeros specialistas veikia šiuo būdu:
-
-
-
- bendradarbiauja ir koordinuoja savo veiklas kartu su direktoriaus pavaduotoja ugdymui, klasių kuratorėmis, klasių vadovais;
- ugdymo karjerai procese pasitelkia mokyklos bendruomenę, švietimo pagalbos įstaigas, darbdavius ir jų organizacijas, kitus socialinius partnerius, visuomenines organizacijas, rėmėjus ir kitas suinteresuotas grupes, siekdama užtikrinti mokinių poreikius atitinkantį ugdymą karjerai.
-
-
Judesio padėties korekcijos specialistė